Vem snokar?

Vem snokar?

Det är tisdag morgon och Ella gäspar där hon sitter på bussen på väg till myndigheten där hon arbetat de senaste fem åren. Hon tar upp mobilen och bläddrar förstrött i nyhetsflödet. Plötsligt rycker hon till när hon ser hennes egen myndighets logga och rubriken ”Slarv och dålig arbetsmiljö på myndighet”.

Hon klickar på länken och börjar läsa om problem efter problem på myndigheten. Tydligen kommer uppgifterna från en anonym källa på myndigheten. Ella känner igen en hel del av det som skrivs. Det har ju verkligen inte varit kul på jobbet det senaste året. Först en omorganisering som vände upp och ned på verksamheten. Och så nya uppgifter som de behövt ny kompetens för. Och cheferna har inte lyckats få bukt med problemen.

Enheterna på myndigheten har sina veckomöten på tisdagsmorgnar. Det viskas en hel del när kollegorna kommer in en efter en i mötesrummet på Ellas enhet. När alla satt sig kommer chefen in och tar till orda:

– Som ni alla förstår sitter vi i ledningsgruppen i en riktigt svår sits idag p.g.a. artikeln i morse. Vi kommer att få pressen på oss och generaldirektören kommer att behöva svara på frågor om arbetsmiljön. Vad tycker ni om det hela?

– Jag förstår inte varför man behöver gå till pressen med sånt här, säger Oskar. Det är väl ändå bäst att försöka lösa det internt. Vi gör så gott vi kan! Vad blir bättre av att pressen ska snoka?

Efter enhetsmötet har generaldirektören kallat till ett extrainsatt ledningsgruppsmöte. Generaldirektören suckar och säger:

– Jaha, det här var inget jag bett om att få i knäet... Hur gick snacket på enhetsmötena?


Diskutera

  • Vad är problematiskt i den här situationen?
  • Hur bör chefer och medarbetare agera i liknande situationer?