Goda relationer?
Ellen är ny på myndigheten som jobbar med att betala ut bidrag till ideella organisationer inom ett ganska avgränsat område inom kultursektorn. Hon märker snabbt att de andra kollegorna på enheten har jobbat länge inom området och deras erfarenhet är värdefull när Ellen ska sätta sig in i frågorna.
Ellens handledare, Britta, har jobbat hela sitt arbetsliv med de frågor som myndigheten hanterar. Innan Britta kom till myndigheten för ungefär tio år sedan jobbade hon på kommunen med samma frågor.
– Relationer är A och O i det här arbetet, säger Britta under ett introduktionspass. Det är viktigt att vi bygger upp goda relationer till de här organisationerna, och att de har förtroende för oss. Organisationerna behöver förstå hur de ska arbeta för att kunna passa in i bidragsmallen.
Under Ellens introduktion berättar Britta och de andra kollegorna anekdoter från olika konferenser och resor de har varit på där personer från de organisationer som brukar söka myndighetens bidrag varit med. Ganska snart blir det tydligt för Ellen att Britta och de andra har blivit bekanta med flera av dem, efter att de träffat på varandra genom åren. En av företrädarna från en organisation som söker bidrag på myndigheten har Britta tidigare jobbat med på kommunen.
Samtidigt talar Britta och kollegorna inte lika väl om alla organisationer som har fått bidrag av myndigheten. Ellen märker att Britta är irriterad på några av dem som hör av sig med långa mejl där de ställer frågor som ibland inte är så relevanta. Vid ett tillfälle visar Britta ett mejl för Ellen från en organisation där det är tydligt att den som skrivit inte har svenska som modersmål. Britta pekar ut stavfelen i mejlet för Ellen.
Ellen tänker för sig själv att det kanske inte är stavfel som är det viktiga i sammanhanget, utan organisationernas verksamhet, men säger inget. Vem är hon att komma som ny och rätta de erfarna kollegorna?
Diskutera
- Ser du något problematiskt i hur Britta och de andra kollegorna agerar?
- Hur kan Ellen, som är ny på myndigheten, hantera situationen?
- Känner du igen något från din arbetsplats?