Rätt eller fel på tentan?
Miranda undervisar i ett smalt ämne på ett universitet i södra Sverige. Miranda har haft många studenter genom åren och den här terminen finns dottern till en nära vän bland hennes studenter.
Snart är sommaren här och det är dags att rätta tentor. Miranda sitter med en hög med tentor och en godisskål framför sig och sätter igång att arbeta. När hon är halvvägs igenom både tentahögen och godisskålen konstaterar hon att tentan hon just rättat saknar en halv poäng från godkänt. ”Vilken otur”, tänker Miranda, och funderar över om hon ska gå igenom tentan en gång till för att se att hon inte gjort någon miss i poängsättningen. Just då lägger hon märke till att tentan tillhör hennes kompis dotter. Med en lätt känsla av obehag går hon igenom tentan en gång till och hittar inga direkta missar i sin poängsättning. ”Men den här uppgiften då – skulle man inte kunna vara lite mer generös i bedömningen här…?”, funderar Miranda, och suddar snabbt ut 2:an hon skrivit och sätter dit en 3:a. ”Dags för paus, vad skönt”, säger Miranda högt för sig själv och reser sig upp. Men ändå är det ingen skön känsla Miranda har när hon går mot köket för att sätta på tevattnet.
Diskutera
- Vilka dilemman upplever Miranda?
- Tror du att Miranda hade agerat likadant om det var en student hon inte kände? Kan det finnas andra motiv till att agera som Miranda gör?