Vilka behov går först?
Anna är sedan två år tillbaka enhetschef på myndigheten. Nu behöver hon resursförstärkning på enheten inom ett specifikt expertområde. Anna funderar på om de ska rekrytera eller anlita en konsult.
Då det handlar om ett tidsbegränsat arbete kommer Anna fram till att det är lämpligast att anlita en konsult. Men Anna har koll på branschen och vet att det är väldigt få konsulter som uppfyller de kompetenskrav myndigheten har.
Myndigheten har tidigare anlitat en konsult för flera andra uppdrag. Jasmine heter hon. Anna vet att Jasmine i stort sett har den kompetens som myndigheten efterfrågar. Anna är framför allt nöjd med att Jasmine är väldigt enkel att samarbeta med och dessutom väl insatt i myndighetens verksamhet. I sina tidigare konsultuppdrag på myndigheten har Jasmine gjort mycket bra insatser.
Anna vet att det finns några andra personer med rätt kompetens, till och med bättre kompetens än Jasmine. Men Anna har dålig erfarenhet av att anlita en av de andra konsulterna och är skeptisk till att ta in någon som inte har erfarenhet av just den här myndigheten.
Anna sätter sig vid datorn för att skriva ett upphandlingsunderlag för uppdraget. Det är förhållandevis tight om tid att få uppdraget klart och Anna vill försäkra sig om att det kommer bli bra. Anna börjar formulera en kravställning som inte riktigt efterfrågar den egentliga kompetens som uppdraget kräver, med vetskapen om att det passar Jasmine bättre. När Anna formulerat den sista meningen i underlaget får hon en orolig känsla i magen. Myndighetens jurist har varit på Anna vid tidigare upphandlingar så hon blir tveksam om det här kommer passera igenom juristens kritiska blick. Men hon skickar det ändå till juristen för granskning.
Diskutera
- Vad tycker du är problematiskt i den här situationen?
- Skulle det här kunna hända på din arbetsplats?
- Hur tycker du Anna bör agera i den här situationen?