Vad kan jag göra i min roll?
Alla som arbetar i en statlig myndighet behöver arbeta för en god förvaltningskultur, men olika befattningsnivåer har olika ansvar i arbetet. Vi har sorterat vårt kunskapsmaterial och praktiska stöd utifrån vad myndighetsanställda på olika nivåer – myndighetsledningar, chefer och medarbetare – kan göra för att skapa ett aktivt arbete för en god förvaltningskultur.
Vårt synsätt är att ett framgångsrikt arbete för en god förvaltningskultur startar hos myndighetsledningen, eftersom den har det främsta ansvaret att skapa god förvaltningskultur i myndigheten. Även ledare har en viktig roll då de påverkar verksamheten genom sitt praktiska ledarskap och är förebilder för medarbetarna. Men medarbetare på alla nivåer har ett eget ansvar och kan bidra till detta arbete på olika sätt.
Myndighetens ledning ska känna sin verksamhet och rusta en robust organisation
Statskontorets stödmaterial till myndighetsledningar
Skriftliga praktiska stöd:
Stöd i att analyser risker för korruption
Regler och riter – hur myndigheter kan arbeta för en god förvaltningskultur, kapitel 2 och 5
Skriftligt kunskapsmaterial:
God förvaltningskultur i praktiken
Ledarskapets betydelse för en god förvaltningskultur i staten
Ledare på alla nivåer ska vara närvarande och uppmuntra öppna samtal
Statskontorets stödmaterial till chefer
Utbildningar:
Introduktionsutbildning "Din roll i staten"
Dilemmautbildning "Våga viktiga samtal"
Dilemmaövningar:
Skriftliga praktiska stöd:
Regler och riter – hur myndigheter kan arbeta för en god förvaltningskultur, kapitel 3
Filmer:
Statskontorets filmer om god förvaltningskultur
Skriftligt kunskapsmaterial:
Ledarskapets betydelse för en god förvaltningskultur i staten
Medarbetaren ska känna till och reflektera över sin roll som statligt anställd
Statskontorets stödmaterial till medarbetare
Utbildning:
Introduktionsutbildning "Din roll i staten"
Skriftliga praktiska stöd:
Regler och riter – hur myndigheter kan arbeta för en god förvaltningskultur, kapitel 4
Skriftligt kunskapsmaterial:
Medarbetare på vissa centrala funktioner, med ansvar för bland annat verksamhetsplanering, kan ha ett utpekat ansvar att samordna myndighetens arbete för en god förvaltningskultur. Du som arbetar i en sådan funktion kan ha nytta av material inom samtliga av de ovanstående modulerna.